O Chaosie
Armia Chaosu należy do pierwszych sześciu armii opublikowanych w pierwszym podręczniku do gry Warmaster. Figurki i modele dla wszystkich jednostek były dostępne w ofercie Games Workshop.
Zakute w stal legiony straceńców, przemierzające północne pustkowia Starego Świata w poszukiwaniu nieznanego, błąkających się w nieustannej wędrówce ku przeklętym Bramom Chaosu. Opętani dotknięciem demonów niepokonani wojownicy, rzucający się w wir wojennego tańca i przelewający krew dla większej chwały poszukiwanych przez nich bogów... Przybyłe spoza granic rzeczywistego świata demony i bezimienne istoty, niosące ze sobą opętanie i śmierć. Potwory, które powstały na ziemi, a dotknięciem Chaosu zmienione zostały w monstra z najstraszliwszych koszmarów. I istoty rozumne, członkowie społeczeństw Starego Świata, skuszone mocą i potęgą kosmicznych sił, wierzący, że dzięki nim mogą osiągnąć władzę, potęgę i być może nieśmiertelność...
Przekleństwem Starego Świata są bogowie Chaosu, istoty o niewyobrażalnej potędze, władający w Królestwach Chaosu - obszarze leżącym poza granicami czasu i przestrzeni, gdzieś, gdzie nie dociera ani światło słońca, ani gwiazd. Przy pomocy Bram Chaosu uzyskali możliwość wysyłania swoich sług do rzeczywistych światów. Stary Świat stanowi tylko jedno z wielu miejsc, gdzie toczą swoją walkę o dominację, zaś zamieszkali w nim śmiertelnicy toczą w ich imieniu okrutne wojny, łudząc się nadzieją uzyskania łaski i bożych darów. Bramy Chaosu powstały w wyniku jakiegoś straszliwego kataklizmu w zamierzchłych czasach, kiedy ziemię dotykały jeszcze stopy Slaannów. Otworzyły się na północy, łącząc ze sobą dominia bogów i świat śmiertelników. Rozciągające się wokół bieguna północnego Pustkowia Chaosu przesiąknięte są magiczną mocą i błądzą po nich najprzeróżniejsze istoty, demony i potwory zsyłane przez mrocznych bogów w celu zawładnięcia światem. Ciągną tam również zaprzedani złu śmiertelnicy, którzy w poszukiwaniu sławy i potęgi oddali się we władanie tajemnym mocom. Stary Świat stał się granicą między Królestwem Chaosu a światem śmiertelnych, a tocząca się tu nieustanna wojna ma zapobiec rozprzestrzenianiu się przekleństwa Chaosu i uchronić istniejący porządek świata przed ostateczną zagładą.
Nad swoimi wyznawcami czuwają czterej bracia ciemności: Khorne, Nurgle, Tzeentch i Slaanesh. Każdy z nich jest tak potężny, że zwykli śmiertelnicy nie są w stanie ocenić, który z nich ma większą moc. Korzystając z leżących daleko na północy Bram Chaosu wpływają na losy Starego Świata, wysyłając swoje sługi i oddziałując na poszukujących tajemnicy Chaosu śmiałków, używając ich do swoich niezrozumiałych dla innych, mrocznych celów. Każda istota dotknięta mocą Chaosu służy swojemu bogowi i nagradzana jest w specjalny sposób, uzyskując przedziwne zdolności, zwane Znakami Chaosu, pozwalające jej szerzyć śmierć i zniszczenie na chwałę swojego Pana.
Khorne jest bogiem wojny i wojowników. Służący mu śmiałkowie obdarzeni mocą Khorne'a ruszają przez Pustkowia Chaosu aż do granic Starego Świata i są uważani za najpotężniejszych wojowników wśród śmiertelnych. Fanatyczni rycerze, o znakomitych umiejętnościach bojowych i wyposażeni w magiczną broń dowodzą armiami, które w niezliczonych bitwach przelewają krew na chwałę Khorne'a. Bezlitośni, okrutni ponad ludzką miarę darzą szacunkiem tylko trzy rzeczy - siłę, honor i zdolności wojenne.
Khorne uważany jest za pierwszego i najpotężniejszego z bogów Chaosu. Wyobrażany jest jako wielki wojownik, zakuty w magiczną zbroję z czarnego, nieziemskiego żyjącego metalu, uzbrojony w potężny dwuręczny miecz. Khorne spoczywa na gigantycznym tronie z mosiądzu i czaszek, stojącym na płaskowyżu zasłanym aż po horyzont kośćmi ofiar jego sług. Nazywany jest również Krwawym Bogiem lub Panem Czaszek.
Drugim pod względem mocy jest Tzeentch, zwany Wielkim Czarnoksiężnikiem lub Zmieniającym Drogi. W odróżnieniu od Khorne'a, moc Tzeentcha pochodzi wyłącznie z magii. Poza Królestwami Chaosu bóg magii wpływa na przebieg zdarzeń w realnych światach i zmieniając strumień czasu może kierować przeznaczeniem materialnego wszechświata. Tzeentch największą uwagę poświęca istotom mającym możliwość kierowania otaczającym je światem - czarownikom, królom i istotom o nadnaturalych zdolnościach. Nikt do końca nie wie, jak wygląda Tzeentch. Zmieniający bieg rzeczywistości bóg magii wciąż zmienia również siebie, a jego wygląd zewnętrzny ulega ciągłym przemianom.
Kolejnym z bogów, który tylko na pozór wydaje się słabszy od pozostałych, jest Nurgle. Zwany Panem Rozkładu lub Władcą Zarazy, Nurgle zsyła na Stary Świat najparszywsze choroby i epidemie. Gigantyczne cielsko Nurgla, odrażające i cuchnące, ze śladami rozkładu i wyłażącymi na wierzch organami wewnętrznymi wygląda jak trędowate gówno... Z wnętrzności Władcy Zarazy wylęgają się demony, rozłażąc się dookoła i tworząc coś w rodzaju żywego, pulsującego śmietniska, potęgując rozsiewany wokół rozkład i plugastwo.
Najmłodszym z braci ciemności jest Slaanesh, mający pod swym patronatem rozkosze w najróżniejszej postaci, łącząc najczęściej seksualną lubieżność z pogardą śmierci i fanatyczną wręcz żądzą orgiastycznego spełnienia (nawet za cenę życia, bowiem zwykle owo spełnienie ma miejsce dopiero na łonie Slaanesha, po rozsiekaniu chaotycznego sługi na kawałki). Sztuka, muzyka, wszystkie przyjemności zmysłowe, luksus, bogactwo, pełne okrucieństwa rozkosze - to obszar działalności Księcia Chaosu. Jako jedyny z bogów, Slaanesh stara się być jak najbliższy śmiertelnikom przybierając postać pięknego młodzieńca, chociaż nie przeszkadza mu przeistoczenie się w cudowną kobietę lub ślicznego obojniaka. Mimo tego, że Slaanesh jest najmłodszym wśród bogów Chaosu, jego potęga coraz bardziej rośnie i może w przyszłości zakłócić istniejącą równowagę sił wśród swoich starszych, potężniejszych braci.
Vazhyl Okrutny